Her finder du ScanSleep

KØBENHAVN

Cort Adelers Gade 9, st.th
1053 København K
Tlf. 46 99 30 50

HILLERØD

Tietgentsvej 27
3400 Hillerød
Tlf. 46 99 30 50

10 gode råd om søvn

  1. Sørg for at have en god seng, som passer dig med hensyn til størrelse, madrastype og sengeklæder.
  2. Soveværelset skal have en passende temperatur.
  3. Sluk for al elektronik i soveværelset og sæt telefonen på flytilstand.
  4. Stå op på samme tid hver dag, eventuelt også på fridage. Dette styrker kroppens indre ur. 
  5. Undgå voldsom fysisk aktivitet, umiddelbart inden du går i seng. Hård fysisk aktivitet bør lægges 3 timer før sengetid.
  6. Undgå store måltider, kaffe, cola og andre stimulanser, inden du går i seng.
  7. Gå ikke sulten i seng. Tag i så fald et lille mellemmåltid, gerne med noget varmt at drikke fx beroligende te eller varm mælk.
  8. Et varmt bad, umiddelbart inden du lægger dig, kan også være søvnfremkaldende.
  9. Hvis du ikke kan sove eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå op (for at undgå at skabe en betinget refleks, som forbinder sengen med ikke-søvn). Læs en bog (ikke for spændende), gæt kryds- og tværs eller lignende. Når du føler dig søvnig, kan du gå tilbage til sengen igen. 
  10. Forsøg med forskellige afspændingsteknikker eller lyt til stille, beroligende musik, som du kan lide. Sørg for at have et apparat, som slukker af sig selv.

Nyhedsbrev